24 Haziran 2016 Cuma

Olağanüstü Bir Gece - Stefan Zweig | Kitap Yorumu


Orijinal Adı: Phantastische Nacht
Seri: Yok
Yayınevi: İş Bankası Kültür Yayınları
Sayfa Sayısı: 69
Baskı Yılı: 2015
Goodreads Puanı: 4.18  (700 Oy)

Arka Kapak Yazısı

  Olağanüstü Bir Gece, seçkin bir burjuva olarak rahat ve tasasız varoluşunu sürdürürken giderek duyarsızlaşan bir adamın hayatındaki dönüştürücü deneyimin hikâyesidir. Sıradan bir Pazar gününü at yarışlarında geçirirken, belki de ilk kez burjuva ahlakından saparak “suç” işler. Böylece yeniden “hissetmeye” başladığını, kötücül ve ateşli hazları olan gerçek bir insan olduğunu fark eder. İçindeki haz dolu esrime, aynı günün akşamında onu gece âleminin son atıklarının arasına, “hayatın en dibindeki lağımlara” sürükleyecek, varış noktası ise ruhani bir uyanış olacaktır.

Yorum

   Olağanüstü Bir Gece olağanüstü bir kitap. Satraç'ı okuduktan sonra mutlaka Stefan Zweig okumalıyım demiştim ama bir türlü okuyamamıştım, Olağanüstü Bir Gece'den sonra buna pişman oldum. Böyle güzel bir yazarın kitaplarını okumayı ertelemek akıl karı değil.

   Olağanüstü Bir Gece, oldukça seçkin ve zengin bir adamın, burjuva hayatı içinde zamanla hissizleşip hayattan kopmasını ve olağanüstü bir gecede hayatının sonsuza kadar değişmesini anlatıyor. Kitap sadece bir günü, geceyi anlatıyor ama öyle büyük bir yolculuğa çıkıyorsunuz ki kitap sona erince yaşananların sadece bir günde gerçekleştiğine inanamıyorsunuz. En büyük yolculuk kişinin kendi içine yaptığı yolculuktur, derler, sanırım yetmiş sayfanın da bana bu denli uzun gelmesi bu yüzden.

Kitabın benim için en vurucu noktası bu cümlelerdi


   Okumaya başladıktan hemen sonra kitap beni içine hapsetti, İlk on sayfa da kitabı sevdiğime karar vermiştim, kitabın başından kalmak zorunda kalmasam tek oturuşta okurdum muhtemelen çünkü sayfalar öyle güzel kayıp gidiyor ki ne olduğunu anlamıyorsunuz bile. Okurken başkarakterle özdeşleştim, adını bile hatırlamıyorum ama kitaptaki her yaşanan zihnimde canlı, sanki ben yaşamışım gibi. Okurken kendimden çok şey buldum kitapta ve kendi içsel yolculuğuma da çıktım, tek üzüntüm yolculuğumun yetmiş sayfa kadar kısa olması oldu.

  Kitabın kapağı da çok hoşuma gitti, Van Gogh'un Yıldızlı Gece tablosuna çok benzetmiştim ve o olduğunu öğrendim ki kitaba da çok yakıştırdım.



   Kitapta bir yer vardı ki hep hissettiğim ve açıklayamadığım yere çok güzel parmak basıyordu;
Örneğin dış dünyada olup bitenlerin insanın içindeki yansısını eşzamanlı olarak sıralamak için öğrenilebilecek herhangi bir teknik olup olmadığını bile bilmem. Ayrıca anlama uygun olan sözcüğü bulup, sözcüğe uygun anlamı verip veremeyeceğimi ve böylece, ne zaman gerçek bir yazarın elinden çıkanları okusam her defasında bilincine varmadan hissettiğim o dengeyi yaratıp yaratamayacağımı da hep merak etmişimdir.
   Bahsedilen o dengeyi hep hissetmiş ancak hiçbir zaman nasıl ifade edeceğimi bilememişimdir ve kitapta bunu bulunca çok etkilendim. Gerçektende o bahsedilen, anlatamasak da hissettiğimiz denge var ve bu dengeye her yazar ulaşamıyor. Zweig ulaşanlar arasında bence.

   Olağanüstü Bir Gece, her yönüyle (sayfa sayısı hariç -çok azdı-) çok beğendiğim bir kitap oldu ve Zweig'a hayran kaldım. Satranç'ı çok severim ama bunu daha çok sevdim sanırım. Yazarın diğer kitaplarını çok bekletmeden okumak istiyorum. :) Zweig kitaplarını okur ve sizde umarım benim gibi seversiniz, kısa ve şahane bir kitap okumak istiyorsanız durmayın Olağanüstü Bir Gece'yi okuyun derim. İyi okumalar. :)

Alıntılar

(Aslında kitapta hoşuma giden çok daha fazla yer vardı ancak okurken kitabı elimden bırakamadığım için onları not edemedim ne yazık ki.)
Toplumun içinde olduğum zamanlarda da hayranlığımı ifade ederken yapay bir heyecan sergileyip etkileyici şeyleri abartarak içimin ne kadar hissiz ve kayıtsız olduğunu gizlemek için bir anlamda gösteri yapıyordum. 
Karşılaştığım insanlar hep aynılarıydı; yüzlerini de, jestlerini de artık biliyordum. 
Bir kez kendini bulmuş olan kişinin bu yeryüzünde yitirecek bir şeyi yoktur artık. Ve bir kez kendi içindeki insanı anlamış olan bütün insanları anlar.

Puanım


27 yorum:

  1. Ben de senin gibi Satranç'tan sonra çok beğenmiştim yazarı ama başka bir kitabını okumamıştım. Bu yazından sonra derhal okumaya karar verdim. Teşekkürler canımcım ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende okumamıştım ve hayıflanıyorum şuan kendime. Diğer kitaplarını okur ve seversiniz umarım. :))

      Sil
  2. Zweig cidden yazar olarak yaratilmis. Oyle etkileyici ki. Cok guzel yorumlamissin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, her cümlesinde yazarlığının gücü hissediliyor. Teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Zweig cidden yazar olarak yaratilmis. Oyle etkileyici ki. Cok guzel yorumlamissin

    YanıtlaSil
  4. Okumak istedigim yazarlardan. Listeme aldim tesekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuza pişman olmayacağınız bir yazar, iyi okumalar. :))

      Sil
  5. Satrancı çok beğenmiştim zaten,bu kapsamlı değerlendirme de teşvik edici olmuş. Teşekkürler ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, Satranç çok güzeldi ve yazarı sadece o kitapla sınırlamamak lazım, dili çok güzel. :) Ben teşekkür ederim. :)

      Sil
  6. Gogh'un eseri kapağa cuk oturmuş bence de, çok beğeniyorum :)) Satranç'tan sonraki kitabım bu olabilir ama önce Satranç'ı okumak istiyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyun da sırası önemli değil bence. :D ve Satranç gerçekten çok güzel bir kitaptı, fazla bekletmeyin bence. :)

      Sil
  7. aaa yanda yazıyo, bugün yazdığım kitabı okuyomuş he sümeyyee :)

    YanıtlaSil
  8. Blogunuza iade-i ziyarete geldim :) Satranç kitabından başka bir kitabını okumamıştım. Kitabın ismi ilgi çekici. Kitapları da hep az sayfalı. Az sayfayla derdini anlatabilen bir yazar. Bu güzel paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Hoşgeldiniz. :)Evet genelde ince kitaplar yazıyor ama dolu dolu oluyor. :)

    YanıtlaSil
  10. Kitap ince ancak puanın 5 olduğuna göre kitabı sanırım beğenmişsin. Yazın müthiş olmuş. Ben bile kitabı okumadan sevdim.

    YanıtlaSil
  11. Ve birisinden gelecek herhangi bir sözcük, bir bakış beni kurtarana kadar beklemek direnmek şeklindeki bu anlamsizca cilginligimla kendime ne kadar eziyet edersem bu eziyetten bir o kadar da haz aliyordum. Benim bayildigim bir alintidir bu kitaptan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzelmiş, ben kitabın tamamına bayılıyorum. ^.^

      Sil
  12. Zweig sever biri olarak bütün kitaplarını okumaya karar vermiştim. Şimdi elimde Olağanüstü Gece var. Ona başlamadan önce bu yorumu görmem güzel oldu. Kitabı seveceğime emindim ama senin bu kadar beğenmen merakımı arttırdı. Satranç'tan daha çok sevdin demek. Bakalım ben ne düşüneceğim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satranç ile bu kitabın arasına zaman girmişti, belki onun etkisi vardır bilmiyorum ama bu kitaba bayılmıştım. İlk sayfalardan beni kendine hapsetti, ve kitapta kendimi çok buldum sanırım en çok da bu etkiledi beni. Yorumunu merakla bekliyorum umarım seversin. 😊 😊

      Sil
  13. Zweig'ın kalemi büyülü, insan ne yazsa da okuyabiliyor gerçekten. :)) Senin yorumunu gördüğümü hatırlamıyorum bir bakayım hemen. ^-^

    YanıtlaSil
  14. Sanırım Zweig'in kaderi bu.. benim de satrançtan sonra okuduğum ikinci kitabı. Mükemmel ruhsal çözümlemeler ve tespitler yapmış. Aslında toplumsal olan ruhsal dengeye ve sorunlara değinmiş ve hepimiZ kendimizi görmüşüz kitapta.. Helal olsun der geçilir..

    YanıtlaSil
  15. Merhaba, Stefan Zweig paylaşımın için teşekkürler. (: Stefan Zweig'in dilimize kazandırılan en güncel kitabı GELECEĞİN ÜLKESİ hakkındaki güncel yazımı okumanı önerebilirim. Saygılarımla.

    https://forestofnoreturn.blogspot.com/2018/08/modern-stefan-zweig-olmak-icin-hazirim.html

    YanıtlaSil
  16. Satranç ve Olağanüstü bir gece gibi romanları yazan biri nasıl olur da eşiyle birlikte intihar edebilir? Karanlık, ızdırap, çaresizlik ve ümitsizliğin girdabına nasıl böyle düşüverir? Hayret!!!

    YanıtlaSil