18 Şubat 2016 Perşembe

Bülbülü Öldürmek - Harper Lee | Kitap Yorumu

Orijinal Adı: To Kill A Mockingbird
Seri: To Kill A Mockingbird
Sonraki Kitap: Tespih Ağacının Gögesinde
Yayınevi: Sel Yayınları
Sayfa Sayısı: 355
Baskı Yılı: 2014
Goodreads Puanı: 4.24  (2,717,794oy)

Arka Kapak Yazısı

  1960 yılında yayınlandığından bu yana bir dünya klasiği olan, bütün edebiyatseverlerin gönlünde özel bir yer edinen, Pulitzer ödüllü Bülbülü Öldürmek Amerika`nın güneyinde yaşanan ırkçılığı ve eşitsizliği bir çocuk kahramanın, Scout Finch`in gözünden anlatıyor.

  Harper Lee, kullandığı yalın ama çarpıcı dil aracılığıyla adalet, özgürlük, eşitlik ve ayrımcılık gibi hâlâ güncel temaları, Scout`un büyüyüş öyküsüyle birlikte dokuyarak, iyilik ve kötülüğü hem bireysel hem de toplumsal olarak mercek altına alıyor. Bir "zenci"nin haksız yere suçlanması üzerinden gelişen olaylar; önyargılar, riyakârlık, sınıf ve ırk çatışmalarıyla beslenen küçük Amerikan kasabasının sınırlarını aşıp, insanlar arası ilişkide adaletin ve dürüstlüğün önemini anlatan evrensel bir hikâyeye dönüşüyor. Hem şiddet ve karanlığıyla ürperten hem de "insani" vurgusuyla sarıp sarmalayan, çağdaş dünya edebiyatının en önemli örneklerinden biri olan bu klasik roman, Ülker İnce çevirisiyle tekrar Türkçede.

Yorum

  Bülbülü Öldürmek merak ettiğim halde erteleye erteleye bir türlü okuyamadıklarımdan. Şimdiye kadar okumamış olduğum için üzgün değilim ama şimdi de iyi ki okumuşum diyorum. Kitap beklediğim gibi çıkmadı, ben biraz daha hareketli bir şeyler bekliyordum ancak bu haliyle de oldukça güzeldi.

  Kitabı 8-9 yaşlarındaki Scout'un gözünden okuyoruz, küçük bir çocuğun gözünden o zamanların Amerika'sına dahil oluyoruz. Kitapta ırkçılık, sınıf ayrımı ve insanlar çok güzel işlenmiş. Kitapta neredeyse her çeşit insana rastlamak mümkün ve bunları henüz önyargı sahibi olmayan küçük bir çocuğun gözünden okumaksa her şeyi daha gerçekçi kılıyor.

  Kitap Maycomb kasabasında yaşanan olaylar konu alıyor, kitapta küçük küçük bir çok olaya denk Atticus gibi adamlar lazım bu dünyaya diye düşünmeden edemiyor insan. İnternette yandaki resme rastladım ve Atticus'a çok uygun buldum. Okuayanlar için karakterle ilgili daha fazla bilgi vermek istemiyorum.
Atticus Finch

geliyoruz ve hepsi kitapta önemli bir yere sahip, her karakter kitaba ayrı bir renk katmış. Ben en çok Atticus'tan etkilendim, bir çok kişi gibi. Atticus'u okumaki onun olduğu sayfaları okumak gerçekten çok güzeldi, her sayfa da her cümlesinde sizi etkileyebilen bir karakter. Olgun insan diyebileceğiniz bilge bir adam, okurken

  Bülbülü Öldürmek genel olarak çok sevilen kitaplardan biri, ilk sayfaları okurken açıkçası neden bu kadar sevildiğini anlamadım ancak sayfalar ilerledikçe kitaptaki her şey daha çok belirginleşti ve neden bu kadar sevildiğini anladım. Irkçılık kitapta gerçekten çok güzel işlenmiş, Scout'un bakış açısıyla daha bir etkileyici hale gelmiş. Okurken insan ürpermeden edemiyor ve ırkçılık yüzünden eziyet çeken, insan yerine bile konulmayan, ten rengi yüzünden hayvan muamelesi gören insanlara üzülmemek elde değil. 

  Kitabı beğendim, içinde güzel karakterler ve mesajlar var ancak kitapta istediğimi tam olarak bulamadım. Kitabı bana bu kadar çok sevdiren Atticus oldu, o olmasaydı kiaptan pek etkilenmezdim muhtemelen. Bülbülü Öldürmek gerçekten çok güzel ve okunası kitaplardan biri fakat ben gerçekten çok etkilenemedim. Ne olduğunu bulamasam da bir şeyler eksikti kitapta, yine de iyi okumuşum ve bence sizde bir göz atın. Hiçbir şey için olmasa da Atticus için okunabilecek bir kitap, herkesin Attius'tan öğreneceği bir şeyler var bence. 
  Yazarın 2015'te çıkardığı Tespih Ağacının Gölgesinde adlı kitapta Atticus değişecekmiş sanırım, buna çok üzüldüm, merak ediyorum neden değişecek. 

  Bülbülü Öldürmek sizi etkileyecek, sizde iz bırakabilecek kitaplardan biri, klasiklere de ilginiz varsa kaçırmayın derim. İyi Okumalar :)

Alıntılar

"Sana anlatmam için bana şans verecek misin? Sana laf yetiştirmek istemiyorum, anlatmak istiyorum." 

"Bülbüller bizi eğlendirmek için şarkı söylemek dışında bir şey yapmaz. İnsanların bahçelerindeki bitkileri yemezler, mısır ambarlarında yuvalanmazlar, tek yaptıkları iş bize içlerini dökmektir. İşte bu yüzden bülbülleri öldürmek günahtır." 

"Gerçek cesaretin ne olduğunu görmeni istiyordum, gerçek cesaretin eli tüfekli bir adamla ilgisi olmadığını. Daha başlayamadan yenildiğini bile bile başlamak ve her ne pahasına olursa olsun sonuna kadar devam etmek olduğunu." 

"Yüreğinde neşe olanın yüzü de neşe saçar." 

"İnsanlar genelde neyi görmek istiyorlarsa onu görürler, neyi duymak istiyorlarsa onu duyarlar." 

"Merak ettim, acaba hayatında hiç ona "küçük hanım" ya da "Bayan Mayella" diyen olmuş mudur; sıradan bir kibarlığı hakaret saydığına göre hiç olmamış demek ki."

"Hiçbir şey göründüğü kadar kötü değildir."
"İnsanların çok tuhaf yaratıklar olduğu sonucuna varmayıp da ne yapabilirdim? Onları düşünmekten vazgeçtim, düşünmek zorunda kalıncaya kadar da düşünmedim."

Puanım



0 yorum:

Yorum Gönder