17 Mart 2017 Cuma

Kendine Ait Bir Oda - Virginia Woolf | Kitap Yorumu


Orijinal Adı: A Room of One's Own
Seri: Yok
Yayınevi: Kırmızı Kedi Yayınevi
Sayfa Sayısı: 128
Baskı Yılı: 2012
Goodreads Puanı: 4.09  (67,383 Oy)


Arka Kapak Yazısı

"Bütün bu yüzyıllar boyunca kadınlar, erkeği olduğundan iki kat büyük gösteren bir ayna görevi gördüler, büyülü bir aynaydı bu ve müthiş bir yansıtma gücü vardı. Böyle bir güç olmasaydı dünya hâlâ bataklık ve balta girmemiş ormanlardan ibaret olurdu. Savaşlarda zafer kazanıldığı duyulmazdı... Çar ve Kayzer ne taç giyerler, ne de tahttan inerlerdi. Uygar toplumlarda hangi işe yararlarsa yarasınlar, bütün şiddet ya da kahramanlık eylemlerinde aynalar gereklidir. İşte bu yüzden Napoléon da Mussolini de kadınların erkeklerden aşağı olduğunda bu kadar ısrarcıdırlar, eğer onlar aşağıda olmasalardı kendileri büyüyemezlerdi."

Kendine Ait Bir Oda, Virginia Woolf'un 1928 yılında kapılarını kadınlara yeni yeni açmakta olan Cambridge Üniversitesi'ndeki kız öğrencilere hitaben yaptığı bir konuşması üzerine şekillenmiştir. İngiltere'de kadınların seçme ve seçilme hakkını elde etmelerinden bir yıl sonra yayımlanan kitap o tarihten günümüze feminizm tartışmalarının locus classicus'u olageldi. Jane Austen ve Charlotte Brontë'den, kadınların niçin bir Savaş ve Barış yazamadıklarına; Shakespeare'in hayali kız kardeşinden bugün de tartışılmaya devam eden kadının yoksulluğu ve namusu başlıklarına, hatta yaratıcılığın doğasına kadar uzanan geniş bir yelpazede kalemini özgürce oynatan Woolf, kadınlara edebiyat alanında bir çıkış yolu gösteriyor.

"Bir kadın eğer kurmaca yazacaksa, parası ve kendine ait bir odası olmalıdır," diyen Virginia Woolf'un sesi, aradan geçen sekseni aşkın yıla rağmen gücünü ve etkinliğini koruyor.


Yorum

  Kendine Ait Bir Oda.. yorum yapması çok zor olan bir kitap, ne desem bilemiyorum açıkçası. O incecik kitap 128 sayfa içinde yüzyılların kadın tarihini ve incelemesini barındırıyor ve içinize öyle bir işliyor ki söyleyebilecek kelime bulamıyorsunuz bu kitabın üstüne.  Yıllar önce yazılmasına rağmen hala geçerliliğini koruyan ve daha uzun zaman güncelliğini koruyabilecek bir kitap..

  Virginia Woolf, kadın ve kurmacanın arasındaki ilişkiyi incelemek üzere kitaba başlıyor ama tüm kadınlık tarihine dokunuyor hemde bir çok erkeğin bu konudaki düşüncelerini de kitabındaki sayfalara ilmek ilmek örerek. Yazar olguları, gerçekleri ve potansiyelleri çok güzel, çok çarpıcı bir şekilde değerlendiriyor ve okudukça algınız genişliyor.
  Kitap hakkında uzun uzun konuşmak isterim ama bu konuşulması değil, okunup anlanması gereken bir kitap. Okuyun, yazara kulak verin ve kendi fikirlerinizi oluşturun. :)

Dipnot: Kitabı okurken Jane Austen, Charlotte Bronte gibi yazarların ne kadar önemli olduğunu bir kez daha ve çok net bir şekilde kavradım, bu yüzden çok geçmeden onların değerli eserlerini okuyup hak ettikleri saygıyı gösterebilmek istiyorum.

Puanım


15 yorum:

  1. Kitap seçerken arka kapağı okuyarak tercih yaparım. Ama bu kitabı çok güzel yorumlamışsın. Etkileyici. İlk fırsatta alıp okuyacağım ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğine eminim. :) Bir solukta okuma ama sindire sindire oku, umarım seversin. güzel yorumun için teşekkürler. :)

      Sil
  2. Virginia Woolf'un yaşamını konu alan bir film izlemiş, çok etkilenmiştim. Eşi çok anlayışlıymış ama hayatı acı bir şekilde sona ermiş.
    Kitabı çok güzel tanıtmışsınız. Okumak isterdim. Bu tip kitapları okumak için uygun zaman kollamak gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İntihar ederek ölmek zorunda kalması üzücü gerçekten. 😔
      Evet haklısınız, bu öyle okunup geçilecek bir kitap değil değer vermek ve anlamak gerekiyor. Umarım bir ara okuyabilirsiniz. 😊

      Sil
  3. Sadece Virginia Wolf hiç okumadım diye indirimdeyken almıştım bu kitabı. Çok çok çok sevdim. Okuması çok kolay değildi ama bambaşka bir tadı vardı. Şimdi başka bir kitabını aldım bakalım o nasıl gelecek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok değerli bir kitap, sayfalar bir çırpıda okunmuyor doğru ama okunmaması daha iyi zaten. Özümsenmesi için zaman verilmesi gereken bir kitap.
      Umarım beğenirsin o kitabı, yorumunu bekliyorum. ^-^

      Sil
  4. Sevilmeyecek kadınlar mı onlar? Bende ne zamandır okumak istiyorum ama bir türlü fırsat gelmedi ki ama artık fırsat için uğraşacağım. :)
    Sende umarım bu kitabı kısa zamanda okur ve seversin :)

    YanıtlaSil
  5. Bu ay okuyacağım bu kitabı. Yazarın setini almıştım. Üç yıldır kitaplığımda duruyor. Kendine Ait Bir Oda ile okumaya başlamak istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın diğer kitaplarını pek bilmiyorum ama bu çok güzel Şule abla, beğeneceğine eminim. :) Alınıp okunamayan kitaplar.. benimde var onlar, sıra bir gelse. :D

      Sil
  6. Virginia Wolf hayata karsi durusuyla da çok takdir ettigim bir yazar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle, duruşu ve savundukları ile çok önemli bir yazar. :)

      Sil
  7. Kütüphanede her seferinde karşıma çıkıyor bu kitap bende inatla almıyorum :) Bir şans veriyim merak ettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ver ver. :D Hak ediyor, yavaş okursun ama seversin eminim. :) Yorumunu bekliyorum o zaman, kısa zamanda oku. :)

      Sil
  8. oooo çok iyi kitaplardan biri buuuu ve çok ünlüüü. austen ve bronte ise çok severiim. jane eyre ile başlamalı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çok iyi bir kitap ve de önemli. :) Jane Eyre önerisini not alıyorum, teşekkürler. :))

      Sil